Contact 24/7 Support

Vi skal reparere frem for at smide ud, lyder det fra PJ Diesel Engineering, som med innovative teknikker forsøger at finde en vej til reparation af kostbare turbinehjul og turboladere.

Kilde: Fra Jern & maskinindustrien, af Simon Dinesen Hansen

 

PJ Diesel Engineering med base i Nordhavnen i København er specialister i renovering af brugte eller beskadigede motorkomponenter. Og nu er virksomheden med i et nyt projekt, der skal få den maritime industri til at tænke mere cirkulært.

Helt konkret handler det om at finde den rette teknologi til reparation af beskadigede turbinehjul og turboladere, som er en af de kostbare og helt centrale maskindele for skibstrafikken.

Det fortalte PJ Diesels marketingchef, Rasmus Elsborg-Jensen, på IDA’s konference om Industri 4.0 og Fremtidens Intelligente Industri.

- Vi skal ikke producere, vi skal reparere, og vi vil gøre op med "brug og smid væk"-tankegangen. Det skal være slut med at lade tingene ende på den store blå hylde, sagde Rasmus Elsborg-Jensen med henvisning til, at havets bund i mange tilfælde opfattes som en skraldespand.

Kostbare komponenter 
Selve projektet er støttet af Den Maritime Fond og af Green Ship of the Future, og det går ud på at finde frem til den teknik, der kan reparere de ofte yderst kostbare turbinehjul frem for at skrotte dem og producere nyt.

- Turbinehjul bliver normalt bare smidt ud, og selv i mindre størrelse kan de koste 250.000 kr. Det er ofte bladene på hjulet, der bliver beskadiget, og vores mål i projektet er at reparere på en måde, så hjulet bliver så godt som nyt, fortalte Rasmus Elsborg-Jensen fra scenen i IDA-huset.

De valgte teknikker er indtil videre laser cladding og cold spray. Ved laser-cladding laves en kontrolleret smeltepøl, hvor der tilsættes metal, og ved cold spray repareres med metalstøv, der blæses på emnet i høj hastighed.

- Udfordringen er at få materialerne til at smelte sammen, og vi har i projektet ikke låst os fast på en teknologi endnu, fortalte Rasmus Elsborg-Jensen, som ikke lagde skjul på, at projektet langt fra er i mål endnu.

For den endelige teknik er endnu ikke fundet, og selvom PJ Diesel er tæt på kvaliteten af et nyt emne, så er den maritime industri en konservativ industri, hvor ingenting kommer ud at sejle, før det er både godkendt og testet.

- Vi har ikke sendt den reparerede turbolader ud på et skib endnu, men målet er, at den i nærmeste fremtid kommer ud at sejle, sagde marketingschefen.

Producenten er med 
Som en del af projektet med reparation af turboladere og turbinehjul har PJ Diesel haft en gruppe aktører omkring sig. Det gælder blandt andet Maersk og Force Technology, og så gælder det producenten af turboladere.

- Det lykkedes os at få producenten med, fordi producenten vurderer, at de selv i fremtiden kan bruge teknologien som supplement til deres produktion, forklarede Rasmus Elsborg-Jensen.

Han ser en fremtid, hvor der tages endnu dybere udviklingsskridt end dem, som PJ Diesel Engineering og partnere er i gang med.

- Jeg forestiller mig, at der skabes en form for autonome reparationsceller, hvor man i princippet blot placerer sit beskadigede emne, og så ved hjælp af ny teknik og machine-learning kan bygge den enkelte enhed op, sagde han i IDA-huset under konferencen Industri 4.0 - Fremtidens Intelligente Industri.

Læs artiklen online i: Jern & Maskinindustrien

Services we provide

Governors & Controls

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Four Stroke Engines

 

 

 

 

 

 

Turbine Systems

 

 

 

Service areas

 

 

Maritime

 

 

Oil and Gas

 

 

Energy

 

 

Get the latest news from PJ Diesel Engineering

Sign up here!

We respect your privacy

Have a request or question? Let us know